Heidi Jaara opiskeli Vaasan yliopistossa kansainvälistä yritystoimintaa, jossa pääpainona hänellä oli markkinointi. Hän on luonut luksusbrändi Balmuirin, jonka tuotteita omistavat niin Ruotsin kuningasperheen jäsenet kuin Tina Turner. Ekonomin tutkinto opetti Jaaraa ajattelemaan kaupallisesti ja antoi lähtökohdat elämänmittaiselle oppimiselle – sekä ihmisenä että johtajana.

    Mitä muistat hyvällä opiskeluajoista?

    Vaasa oli tosi kiva ja aktiivinen opiskelijakaupunki. Suurin osa opiskelijoista tuli muualta, joten uusia kavereita löytyi nopeasti. Vaasan yliopisto on hyvä paikka opiskella kauppatieteitä, koska siellä on paljon vaihtoehtoja niin pääaineeksi kuin sivuaineeksi. Muistelen lämmöllä todella hyviä ja inspiroivia luennoitsijoita.

    Mitä teet työksesi?

    Olen yrittäjä, perustin Balmuir-brändin 10 vuotta sitten. Toimin yrityksen toimitusjohtajana ja pääsuunnittelijana. Olemme myyneet Balmuirin tuotteita jo yli 70 maahan, ja kasvu on ollut kovaa viimeisen kymmenen vuoden ajan.

    Ennen Balmuiria olin pitkään Nokialla. Siinä työssä pääsin matkustamaan ja työskentelemään ympäri maailmaa. Aloitin urani ostajana ja päädyin tuotekehityksen kautta myyntiorganisaatioon.

    Millaista työsi on?

    Yrittäjänä ja toimitusjohtajana toimiminen on todella haastavaa, mutta mielenkiintoista! Pääsen toteuttamaan omia visioitani ja haaveitani. Olen multitasking expertti, joudun ja saan tehdä monenlaista. Haastavinta on tietenkin pitää mielessä iso kuva, jotta minä ja meidän työntekijämme teemme oikeita asioita.

    Rakastan ennustaa tulevaa ja sitä, mihin maailma ja markkinat ovat menossa. Me Balmuirilla pyrimme tekemään asiat juuri toisin kuin kaupan alalla on totuttu. Haluamme erottautua omalla persoonallisella brändillä ja toimintatavalla. Meidän arvojamme ovat laatu, luotettavuus, joustavuus ja aitous. Vaadimme kaikilta työntekijöiltä ja yhteistyökumppaneilta näitä samoja arvoja.

    Mikä työssäsi on haastavinta?

    Haastavinta kasvuyrittäjälle on henkilökohtainen kasvu. On pakko kohdata omat vahvuudet ja heikkoudet ja käydä läpi omat mahdollisuudet todetakseen, missä voi kasvaa hyväksi ja missä ei. Tärkeintä on tunnistaa omat heikkoudet ja palkata henkilöitä, jotka ovat kyseisissä työtehtävissä parempia kuin itse olen.

    On haastavaa löytää hyvä tiimi, jolta löytyy kasvuyrityksen vaatimaa joustavuutta ja potentiaalia kehittyä.

    Mikä yrittäjyydessä on parasta?

    Parasta ovat ne onnen hetket, kun on menty niin sanotusti läpi harmaan kiven ja saavutettu jotain, minkä piti olla mahdotonta. Huippuhetkiä ovat muun muassa ne, kun on saatu uusi merkittävä asiakas, kuten Liberty Lontoosta, NK Ruotsista, Takashimaya ja Isetan Japanista. On myös hienoa kuulla, että Tina Turner, Shakira, Tom Hanks, George Glooney tai Ruotsin kuningasperhe omistavat meidän tuotteitamme. Tietenkin henkilökunnan kasvu, niin yksilöinä kuin ryhmänä tuntuu todella hienolta!

    Missä tarvitset sisua tai mitä sisu sinulle tarkoittaa?

    Kun on äiti, vaimo, yrittäjä, toimitusjohtaja ja intohimoinen luomaan uutta, tarvitaan paljon sisua, että paletti pyörii ja kaikki ympärillä voivat hyvin.

    Heidi Jaara

    Opinnot: Kauppatieteiden maisteri 1999, pääaine kansainvälinen yritystoiminta
    Työ:
    Toimitusjohtaja ja pääsuunnittelija, Balmuir

    Julkaistu 08.11.2017.

    Takaisin