Wärtsilä yhteistyöhön suomalaisten yliopistojen kanssa ainutlaatuisessa moottoritutkimushankkeessa

Julkaistu 08.11.2017.

Vasemmalta: Åbo Akademin rehtori Mikko Hupa, Aalto-yliopiston vararehtori Tuija Pulkkinen, Wärtsilän yhteiskuntasuhteiden ja lakiasioiden johtaja Kari Hietanen, Vaasan yliopiston rehtori Jari Kuusisto ja Tampereen teknillisen yliopiston dekaani Pauli Kuos

Teknologiakonserni Wärtsilä ja neljä johtavaa suomalaista yliopistoa ovat allekirjoittaneet yhteisymmärryspöytäkirjan maailmanluokan tutkimuksen kehittämisestä kestävien tulevaisuuden polttomoottoriratkaisujen löytämiseksi.

Engine Research Initiative (ERI) ‑tutkimusohjelmassa ovat mukana Vaasan yliopisto, Aalto-yliopisto, Tampereen teknillinen yliopisto ja Åbo Akademi. ERI:n tavoitteena on luoda avoin tutkimusekosysteemi, jossa yhdessä muiden partnereiden kanssa kehitetään huipputason polttomoottoriteknologiaa merenkulku- ja energiantuotantosektorien tulevaisuuden tarpeisiin.

- Tällainen ekosysteemimalli on ainutlaatuinen teollisuuden ja yliopistomaailman yhteistyömuoto, jollaista ei ole koskaan aiemmin nähty Suomessa. Pyrkimyksenä on hyödyntää kaikkien osallistujien asiantuntemusta ja osaamisalueita ja kehittää yhteistyössä polttomoottorien käyttöön perustuvia kestäviä energiaratkaisuja, jotka hyödyttävät kaikkia osapuolia, totesi Wärtsilän yhteiskuntasuhteiden ja lakiasioiden johtaja Kari Hietanen Helsingissä 7. marraskuuta pidetyssä pöytäkirjan allekirjoittamistilaisuudessa.

- Aalto-yliopisto ja Wärtsilä ovat tehneet menestyksekkäästi yhteistyötä jo vuosikymmeniä. Monissa tutkimus- ja opiskelijaprojekteissa on kehitetty uusia teknologioita ja sovelluksia. Tuomme mielellämme vahvan moottoritutkimuksen ja energiateknologian osaamisemme ERI-ohjelman käyttöön, sanoi Aalto-yliopiston vararehtori Tuija Pulkkinen.

Sekä merenkulku- että energiasektorilla on parhaillaan menossa nopeiden muutosten ja innovaatioiden kausi. Energia-alalla perinteiset voimalat eivät kykene vastaamaan uusiutuvien energianlähteiden, kuten tuuli- ja aurinkovoiman, tuotannon nopeisiin muutoksiin. Wärtsilän älykäs voimalaitosratkaisu vastaa tehokkaasti tähän tarpeeseen, mutta kehitteillä olevalla teknologialla voidaan saavuttaa vielä parempia tuloksia.

Meriteollisuudessa puolestaan laajennettuun akkukapasiteettiin ja digitalisointiin perustuva energian varastointi näyttelee varmasti tärkeää osaa tulevaisuuden käyttöjärjestelmissä. Tietoliikennevalmiuksien ja laskentatehon parantuminen muuttaa merkittävästi tavaroiden merikuljetuksia, ja muutoksia tapahtuu sekä laitteissa että toimintatavoissa.

ERI-ohjelmalla edistetään tutkimuskulttuuria, jonka tavoitteena on luoda polttomoottoreita hyödyntäviä ja tulevat toimintatarpeet täyttäviä koekappaleita siten, että ekologinen kestävyys on keskeinen tekijä kaikissa kehitettävissä ympäristöissä. Lisäksi yhteistyöhankkeessa pyritään optimoimaan tutkimusrahoituksen käyttö sekä synnyttämään keskustelua osaamis- ja koulutustarpeista.

ERI-ohjelmassa on jo suunnitteilla kaksi projektia. Ensimmäisessä pyritään varmistamaan moottoreiden käytettävyys autonomisissa aluksissa massadatan, reuna-analytiikan ja pilven kautta tapahtuvan optimaalisen dataliikenteen avulla. Toinen projekti koskee hybridijärjestelmiä ja akkujen integrointia sekä uusia polttotapoja, joilla yritetään pudottaa moottoreiden päästöt lähelle nollaa kaikissa käyttötiloissa.

Lisätietoja:

Christer Wik
Laboratory Manager, Technology
Wärtsilä Marine Solutions
p. 040 0974846
christer.wik(at)wartsila.com

Seppo Niemi
Professori
Vaasan yliopisto
p. 029 449 8304
seppo.niemi(at)uva.fi

Takaisin

Päivitetty 08.11.2017 - Verkkotoimitus
Login