Marketing Goes...

thumbnail_garbage-1260833_640.jpg

11.09.2017 0 comments.

Marketing goes ... ruokahävikin kimppuun

Edellisessä blogissa esille nostettu kukkakaalitalkookin sen osoittaa - ruokahävikin vähentämiseksi tarvitsemme systeemitason muutoksia. 11.-17.09. vietetään kansallista hävikkiviikkoa. Ruokahävikin nostaminen osaksi yhteiskunnallista keskustelua on tärkeää, sillä ruoan päätyminen jätteeksi on paitsi taloudellisesti, myös ekologisesti ja sosiaalisesti kestämätöntä.

thumbnail_reko.png

31.08.2017 2 comments.

Marketing goes REKO

Tiesitkö että Vaasassa on Suomen suurin REKO-rengas? REKO on lähiruokaverkosto, joka tuo kuluttajat ja tuottajat yhteen ilman välikäsiä mahdollistaen paikallisten elintarvikkeiden ostamisen suoraan tuottajilta. Tuotteiden myynti ja tilaus hoidetaan tuottajien ja kuluttajien yhteisten Facebook-ryhmien kautta ja tuotteiden vaihdanta tapahtuu viikoittain ennakkotilausten pohjalta sovitussa paikassa. Verkosto on lähtöisin Pietarsaaresta ja Vaasasta, joissa ensimmäiset renkaat aloittivat...

thumbnail_shirt-1902601_640.jpg

13.06.2017 0 comments.

Marketing goes ... verkkokirpputoreille

On tullut taas se aika vuodesta, jolloin kesä kolkuttelee ovella ja on aika tehdä kodin kevätsiivous. Ehkä jo kuulut niihin, jotka KonMari henkeen haluavat päästä eroon kodin nurkissa pyörivistä ylimääräisistä tavaroista. Näin etenkin lapsiperheissä, joissa sesongin vaihtuessa käydään läpi vaatekaappeja ja komeroita ja metsästetään samalla lapsille uusia ulkovaatteita, kenkiä ja tarvikkeita. Kuluttajien välisestä kirpputorikaupankäynnistä onkin muodostunut suosittu...

thumbnail_student-e131b8072a_1920.jpg

17.02.2017 0 comments.

Marketing Education goes Digital...

Mikä kuvaisi nykyaikaa paremmin sanana kuin digitalisaatio. Tuo uusi hypersana vaikuttaa lähes kaikilla elämän alueilla ja sen on sanottu tekevän elämästämme helpompaa ja tehokkaampaa vähemmällä. Tulevaisuudessa autot keskustelevat liikenteessä keskenään, vaatteet aistivat elintoimintoja ja isoveli-internet seuraa käyttäytymistämme, vain muutamia esimerkkejä mainitakseni.

thumbnail_dsc_0213.JPG

30.01.2017 2 comments.

Marketing goes ... drama

Viestintä on oleellinen osa markkinointia. Markkinoinnin ammattilainen saa lähes poikkeuksetta olla tekemisessä viestinnän kanssa jollain tapaa. Viime syksynä harjoittelimme opiskelijoiden kanssa viestintää uudella tavalla, nimittäin tarinankerrontaa videossa. Tähän liittyi draamapedagoginen workshop, jonka veti dramapedagogi Birgitta Snickars-von Wright.

thumbnail_santas_letter-347x400_santatelevision_com.jpg

16.12.2016 0 comments.

Marketing goes…kirjoittamaan pukille!

Joulua voidaan hyvällä syyllä pitää vuosittaisena kuluttamisen huipentumana. Kärjistäen sanottuna joulu on siirtynyt yhä enemmän kirkoista ostoskeskuksiin, sillä niin merkittävän roolin joululahjat saavat kaupan vuotuisissa myyntiluvuissa ja kuluttajien rahankäytössä.

thumbnail_kulutustutkimuksen_seminaarissa.jpg

28.11.2016 0 comments.

Marketing goes perimmäisten kysymysten äärelle… Kuluttaa vai eikö kuluttaa?

Tiedättekö, mikä kulutuksellinen ristiriita oli ajankohtainen viime perjantaina? Black Friday ja Älä osta mitään -päivä ajoittuivat kumpikin samalle päivälle. Päivä kuvastaakin hyvin vastakkaisten tavoitetilojen muodostamaa ristiaallokkoa, jossa kuluttajat päivittäin seilaavat. Toisaalta meitä kehotetaan kuluttamaan, jotta talouden rattaat pysyvät käynnissä, vaikka toisaalta myös vastuu liiallisesta kulutuksesta kaatuu usein yksittäisen kuluttajan syyksi.

thumbnail_snacking_1.jpg

21.10.2016 0 comments.

Marketing Goes Snacking

”Kyllä tuo yliopistotutkimus on ihan irti todellisuudesta!” Kuulostaako tutulta? Tämäntyyppisiä lausahduksia me yliopistoissa työskentelevät tutkijat ja opettajat kuulemme aina silloin tällöin. Kuitenkin tieteenalamme on markkinointi, joka lähtökohtaisesti pyrkii soveltavan ja liike-elämälle relevantin tiedon tuottamiseen tieteellisen tutkimuksen kautta.